"Baba, Dilah nak belajar jawi"

بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.

Baba aku post gambar ni semalam.


 Nama diberi Fadilah Nurul Iman. Orang kat rumah selalu panggil dia Dilah, Dill atau Kakak. Kawan-kawan dia selalu panggil Fadilah. Kalau aku, aku panggil dia Kak Dill. Kena letak gelaran 'kak' dekat dia. Supaya dia sedar yang diri dia tu juga seorang kakak macam aku. Janganlah nak mengada-ngada. Hahahahha... Tapi, Kak Dill memang seorang yang mengada-ngada. Dia suka sangat gosok-gosok badan dia kat badan aku. Dah macam kucing aku tengok. Aku dah lah alah dan menyebabkan aku takut nak dekat dengan kucing. 

 Apa yang aku nampak daripada Kak Dill ni, dia seorang yang suka belajar macam aku. Dia suka pergi sekolah, suka buat kerja sekolah dan dia suka silat. Hah! Aku pun jadi takut nak kacau dia. Silap hari bulan, lebam mata aku sebelah.

 So, pada suatu hari baba aku post gambar ni kat Facebook. Nampak tak betapa gigihnya dia ni. Sampai dua whiteboard dia bedal bagi baba nampak. Baba always balik malam sebab baba selalu mengajar kuliah Maghrib. Kadang-kadang tempat ceramah dia jauh. Paling jauh kat Kelantan. Sometimes adalah jemputan dari Sabah dan Sarawak.

 Lepas ni, aku kena bagitahu dia kot. Kalau nak belajar jawi, belajar je dengan aku. Tulisan jawi aku lawa (Ustaz Awang yang bagitahu...). Betul tak, kawan-kawan TAMAM dan ABIM sekalian. (Maaf. Aku memang suka perasan tapi, aku cepat sedar diri.)


Teruskan menjadi anak yang solehah, kakak-adik yang baik ye, Kak Dill!

Popular posts from this blog

Roti Bulat² Macam Pipi Kau

Kembara Gontor: Pelajaran Nisaiyah